Website laadtijd

Laadtijd website belangrijker dan ooit

Bent u op de hoogte van de laadtijd van uw website? Een langzame website kan de nodige irritatie opleveren in de snelle wereld van het Internet. Consumenten en  bedrijven verwachten tegenwoordig dat een website in een oogwenk geladen wordt, tijd is immers schaars en daarom kostbaar.

Website bezoekers worden met de dag ongeduldiger, als bezoekers te lang moeten wachten haken ze af, klikken vervolgens weg en gaan een kijkje nemen bij de concurrent.

 

De feiten liegen er niet om

elke seconde telt en maakt het verschil tussen wel of niet verkopen

Onderzoek heeft aangetoond dat trage websites slechter converteren dan snelle websites.

  • 40% van de bezoekers verlaat een website als het laden langer duurt dan 3 seconden
  • 47% van de bezoekers verwacht een volledig geladen website binnen 2 seconden
  • Elke seconde vertraging kan conversies met 7% verminderen

 

Laadtijd van uw website en Google

Meer verkopen & leads dankzij BMC Internet Marketing

Een snellere website scoort gemakkelijker hoog in de zoekresultaten en converteert beter

Laadtijd, ook wel pagespeed genoemd is een van de 200 ranking factoren die sterk kan bijdragen aan de positie van uw website in Google’s zoekresultaten. Deze lijst met 200 belangrijke ranking factoren is niet door Google zelf opgesteld, het algoritme is immers een van de best bewaarde geheimen. Aan de hand van een uitgebreide studie waarin meer dan 100 bronnen geraadpleegd zijn van onder andere Matt Cutts (voormalig Heaf of Web Spam) hebben specialisten bij Backlinko en Single Grain deze lijst opgesteld. Ervaren SEO Specialisten erkennen deze lijst als de ruggengraat voor succesvolle Zoekmachine Optimalisatie.

Stel: U scoort positie 1, uw concurrent positie 2, concurrent converteert!

Stel u heeft een website die er langer dan 3 seconden over doet om volledig te laden, maar de website scoort wel “nog” op positie 1. Uw concurrent heeft een snellere website ( laadtijd < 3 seconden) maar scoort op positie 2. Uw website heeft 40% kans dat de bezoekers vroegtijdig de pagina verlaten, dit resulteert in een bounce (bouncerate is ook een van de 200 factoren).

De bezoeker gaat hoogstwaarschijnlijk terug naar de zoekresultaten om positie 2 aan te klikken. Deze concurrerende website die sneller laadt en voldoet aan de zoekopdracht naar een product of dienst gaat ervan door met de conversie. Die aanvraag of verkoop gaat aan uw neus voorbij, terwijl u toch echt eerste keus was! Dat wilt u toch niet?

Uw langzame website zal Google vroeg of laat degraderen naar positie 2 en uw concurrent maakt dan een goede kans op positie 1.

 

Laadtijd van uw website meten

Laadtijd website meten GTmetrix

Er zijn verschillende online tools om de laadtijd van uw website te meten, wij gebruiken 3 tools.
Houdt er echter rekening mee dat de fysieke locatie van de testserver zo dicht mogelijk in de buurt moet staan als de locatie waar uw website bezoeker zich bevindt. De testlocatie kunt u bij Pingdom Tools en WebPagetest instellen zonder in te loggen en bij GTmetrix enkel als u zich gratis registreert.
Bij GTmetrix en WebPagetest kunt u ook de internetbrowser waarmee de laadtijd getest wordt instellen. De locatie waar de meerderheid van u bezoekers vandaan komen en welke browser zij gebruiken zijn gegevens die u kunt raadplegen in Google Analytics.

 

Laadtijd website verbeteren

De online tools om de laadtijd van uw website te meten geven concrete adviezen over hoe u de laadtijd kunt verbeteren. Niet alle adviezen zijn even gemakkelijk uit te voeren, afhankelijk van de kennis, vaardigheden van de webbouwer én de architectuur van de website zullen de verbeteringen veel of weinig snelheidswinst opleveren.

Gemakkelijke verbeteringen die met geringe kennis en vaardigheden doorgevoerd kunnen worden:

  • Afbeeldingen verkleinen naar juiste grootte. Als een afbeelding wordt weergegeven in een maximale grootte van 600 x 600px maar de afbeelding is geüpload in grootte 1200 x 1200px dan kost dit bandbreedte en gaat dit ten koste van uw snelheid. Verklein de afbeelding naar 600 x 600px, draai een nieuwe test en u zult zien dat u snelheid heeft gewonnen.
  • Afbeeldingen optimaliseren. Er zijn diverse gratis tools die afbeeldingen kunnen comprimeren tot het minimum zonder dat de kwaliteit zichtbaar verloren gaat.

Bent u na het uitvoeren van deze verbetering nog niet tevreden over de snelheid van uw website neem dan contact op met uw webbouwer en vraag wat hij kan doen om de laadtijd te versnellen.

Ik wil een snelle website

Mocht uw webbouwer niet voldoende snelheidswinst kunnen behalen of loopt u zelf vast omdat u de website met geringe kennis zelf heeft gebouwd?
Neem dan contact op met onze specialist of bel direct naar ons bureau wij helpen u graag om uw website snelheid te verbeteren.

Plaats een reactie

Vragen? WhatsApp! whatsapp